Een land van contrasten - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Jeroen van den Broek - WaarBenJij.nu Een land van contrasten - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Jeroen van den Broek - WaarBenJij.nu

Een land van contrasten

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

25 Februari 2013 | Vietnam, Hoi An

Halong Bay wordt door velen als één van de hoogtepunten van Vietnam genoemd, en niet zonder reden. Met prachtige "karst" rotsformaties die uit de zee steken en vele grotten wordt het ook wel 1 van de natuurlijke wereldwonderen genoemd. Ik had dan ook veel zin om het te gaan aanschouwen, al weerhield het matige weer (graden en bewolkt werd voorspeld) me om een 2 of 3-daagse trip te boeken. Dus de dagtour geboekt en ik kwam terecht in een bus met enkel Russen en gelukkig de Engelse Leanne naast me. Na ruim 4 uur waren we er en het weer was opvallend goed; zon en 20+ graden was wel beter dan ik in Hanoi gezien had. Een mooie boottocht volgde met daarbij een stop waarbij we mochten kajakken en een grot bezoeken. Beiden hadden hun hoogte- en dieptepunten. Bij het kajakken was het zowel een hoogte als dieptepunt toen we al vrij snel vol op een rots vast kwamen te zitten, en aan de andere kant een rots ons weerhield om ons eruit te duwen (het Engelse spreekwoord "caught between a rock and a hard place" was hier wel van toepassing). Na enige hulp konden we toch onze weg vervolgen en bleek dat we eigenlijk best goed konden kajakken, maar onze kajak en afwijking naar rechts had..

De grot was op zich best mooi, maar het hielp niet dat ze alles belicht hadden met vele verschillende kleuren. Van rood tot groen, van blauw tot geel, alsof de grot anders te saai was? Gelukkig konden ze dat niet met de karst rotsen doen...

Anyway, daarna was het tijd om terug te gaan. Tenminste, dat dachten we. Ik en nog 1 van de groep werden random uitgekozen en ons werd verteld dat we niet meer in de bus pasten en even moesten wachten op een andere. Uiteindelijk kregen Leanne (die ook naar aanbod om te wachten) en ik gezelschap van nog 4 anderen waar ze hetzelfde tegen gezegd hadden. Er kwam echter geen andere tourbus zoals beloofd, maar ze wilden ons op een lokale bus zetten, die er veel langer over zou doen! Na lang weigeren, rondbellen en protesteren kregen we echt niets geregeld bij de Vietnamees die ons terug moest brengen, en zijn we maar met de lokale bus terug gegaan. Na een verschrikkelijk lange en vervelende tocht in een overvolle bus met weer bizar slechte muziek op het tv'tje en veel wachten waren we om half 11 pas terug in het hostel, in plaats van half 8 zoals gepland. Eenmaal terug heeft mijn hostel nog er achteraan gebeld en een kleine refund kunnen regelen.

De volgende dag stond in het teken van de reis naar Hoi An, waarbij ik eerst naar Danang zou vliegen. Daarvoor moest ik wel eerst nog een helse tocht achterop een scooter overleven. Met mijn grote backpack op mijn rug en de kleine voorop sprong ik achterop de scooter die me naar de minibus naar het vliegveld zou rijden. Alleen had deze zo'n haast dat ik niet eens een helm(pje) kreeg om op te doen, en hij vloog bijna letterlijk door de straten. Door rood licht, auto's inhalend waar dat eigenlijk niet zou kunnen, afsnijdend over de stoep, en dat allemaal op een scootertje met slappe banden, slechte vering en met handvaten die los zaten. Soms moest ik mn knieën intrekken om geen auto te raken, of goed vasthouden om er niet voor of achterover vanaf te vallen. Blij dat ik het overleefd had ging de reis per minibus, vliegtuig, te voet, per (lokale) bus en weer te voet een stuk makkelijker.

In Hoi An aangekomen bleek al snel dat het vinden van betaalbare accommodatie hier een stuk moeilijker is, waardoor ik het nu moet doen met een hotel met zwembad. Die avond maar het stadje bekeken en er aan de waterkant gegeten. Hoi An is echt een plaatje! Oude koloniale huisjes en bruggen en straten van vele honderden jaren geleden zorgen ervoor dat het er erg mooi uit ziet, en met veel minder verkeer (al zijn er nog genoeg scooters, ze zijn wel iets minder gehaast) maakt het de stad ook erg prettig. Het is echt een plek om rustig rond te slenteren, bij de rivier een hapje of drankje te doen of gewoon de sfeer in te ademen wanneer je er doorheen fietst of loopt.

Een erg prettige omgeving dus met gelukkig ook een erg prettige temperatuur intussen. Toch mis ik Hanoi ook wel een beetje en wil ik misschien wel verder reizen, ik weet het niet. Qua bezienswaardigheden stelde Hanoi niet veel voor, maar het hostel waar ik verbleef (Little Hanoi Hostel) was het beste dat ik totnogtoe meegemaakt heb (vooral dankzij het personeel) en de mensen zodra je ze beter leert kennen zorgden voor een erg prettige ervaring. En dat ondanks een dag ziekte, het matige weer, het gebrek aan werkende Wi-Fi en de "service" van de Halong Bay tour die ik had genomen. Elke stad kent zo zijn pareltjes, soms moet je gewoon geluk hebben!

  • 25 Februari 2013 - 22:34

    M&P:

    Jeroen, je moet gaan schrijven want zoals wij door de verhalen heen vliegen en dan ook nog genieten van de uitleg betekend dat er een toekomst in je zit. We hebben weer genoten van je verhaal en zien dan ook dat het weer een beetje beter met je gezondheid gaat. Blijf vooral opletten op je maaltijden want het zou zonde zijn als je eerder terug moet komen vanwege de gezondheid.

  • 26 Februari 2013 - 14:49

    Bart:

    Ja, keep up the good work!

    Nou, je maakt wat mee op je reis zeg! Ik hoop niet dat de scooterervaring je heeft afgeschrokken om van een keer een tochtje achterop de motor te genieten :P

    Groetjes,
    B&L

  • 26 Februari 2013 - 15:22

    Jeroen Van Den Broek:

    Haha nee, ik heb zelfs nog overwogen een Easy Rider tour te gaan doen, een dag achterop een Harley(-achtige). Maar t is hier soms wel ff goed vasthouden (de wegen zijn hier ook soms net wat minder), en de handvaten zitten vaker iets los dan vast :p. Maar per moto taxi is vaak wel de goedkoopste, snelste en leukste optie, je zit echt midden in het verkeer. Ach, ik leef nog en nog geen ongeluk meegemaakt :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

Eindelijk afgestudeerd na mijn master Marketing Research is het tijd om de wereld te ontdekken. Na voorheen een groot deel van Europa te hebben gezien en een reis naar Hongkong en Beijing staan in januari t/m maart 2013 Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja op het programma.

Actief sinds 12 Jan. 2013
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 32663

Voorgaande reizen:

05 Mei 2017 - 04 Juni 2017

Transmongolië Express

21 Februari 2016 - 26 Maart 2016

Nieuw-Zeeland 2016

28 December 2014 - 19 Januari 2015

Maleisië

07 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Japan 2014

21 Januari 2013 - 25 Maart 2013

Backpacken in Zuidoost-Azië

Landen bezocht: