Coming to Cambodia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jeroen van den Broek - WaarBenJij.nu Coming to Cambodia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jeroen van den Broek - WaarBenJij.nu

Coming to Cambodia

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

04 Maart 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Het einde begint in zicht te komen nu ik het 4e land van mijn reis bereikt heb: Cambodja. Na de afgelopen 2 dagen 2 erg toeristische tours te hebben gedaan snak ik wel naar iets nieuws.

De tour naar de Mekong delta viel vooral tegen doordat de dag wel erg geordend en georganiseerd verliep. Na een busrit van 2 uur met een verplichte stop bij een fabriekje waar ze toeristen-spul maakten en verkochten gingen we per boot naar eilanden in de delta. Daar zagen we hoe honing gemaakt werd (moet ik daarvoor naar Vietnam?) en op een volgend eiland hoe ze cocosnoot-snoepjes maakten. De lunch van rijst met een klein beetje groente en kippenbotten (geen eetbaar vlees te bekennen) was ook niet veel soeps, en het tochtje erna per roeiboot door de kanalen was door de drukte eerder een half uurtje filerijden (of filevaren zo u wilt) dan iets leuks.

De tour naar de Cu Chi tunnels was gelukkig een stuk memorabeler. Vooral door onze gids (mister Bihn), een half-Vietnamese/half-Filipijnse ex-militair voor de Amerikanen. Zijn verhaal was duidelijk andere dan het verhaal dat in het oorlogsmuseum getoond werd, en gaf een meer menselijk gezicht aan de Amerikaanse soldaten (de politiek was vooral fout, maar individuele militairen konden hier weinig aan doen). Het was dan ook goed om het weer eens van een andere kant te bekijken.

Het bezoek gaf me ook veel respect voor de Vietcong, die in 3 lagen van in totaal ruim 250km tunnels de Amerikanen telkens te slim af waren. Met boobytraps en snipers wisten ze stand te houden. Wanneer je door de tunnels kruipt of in een sniperhol klimt merk je pas echt hoe zwaar het moest zijn om daar jaren in te overleven. Het is er warm, beklemmend en oncomfortabel klein, al was het voor de veel kleinere Vietnamesen ongetwijfeld makkelijker dan voor mij.

De verhalen, beelden en de tunnels zelf zorgen ervoor dat je juist respect krijgt, voor de militairen van beide kanten. Het kende absoluut niet de deprimerende of soms politiek getinte indruk die eerdere bezoeken bij het War museum of de Hao Lo prison op mij maakten. Aan het einde van de rondleiding kregen we ook de kans om met echte kogels te schieten, en die kans heb ik dan ook maar aangegrepen. Met een AK-47 op targets wat verderop knallen had toch wel zo zijn charme. Ik wist dat het in Cambodja ook kon en zelfs goedkoper, maar daar wordt het vaak aangeboden na een bezoek aan de Killing Fields, wat ik dan weer een bizarre gedachte zou vinden...

Anyway, intussen ben ik aanbeland bij het 4e land in mijn reis: Cambodja, waar eerst de genocide door Pol Pot aanschouwd gaat worden, en later Angkor Wat. Na een prettige busreis was het echter wel even lastig mijn hostel te vinden. Na enig onderhandelen met de vele tuktukdrivers daar weet ik voor $1 een moto taxi te regelen die me wel even naar het hostel zou brengen. Althans, dat dacht hij, maar nadat hij eerst de verkeerde kant op was gereden kwam hij erachter dat hij toch de weg niet wist en het beter maar even aan andere tuktuk drivers kon vragen. Na nog minstens 10 keer rondvragen waar het was (ik wist intussen zelf al beter waar hij heen moest) kwamen we al wat meer in de buurt, en na een tocht van 45 minuten achterop een scootertje zonder helm of handvaten om aan vast te houden hadden we het toch eindelijk gevonden.

Nu lekker chillen aan de bar en morgen ga ik per quad naar de Killing Fields, en erna naar de Tuol Sleng prison, oftewel het genocide museum.

  • 04 Maart 2013 - 19:30

    M&P:

    Prachtig zoals je de reis ervaart, ook de ervaring die je opdoet kunnen je ouders je nooit meegeven. ook wel leuk dat je de verhalen van verschillende kanten kunt aanhoren, hierdoor kan je een eigen mening vormen. Als ouder zien we wel dat je aan gewicht niet bent toegenomen maar dat vinden ouders altijd, we zullen dan ook zorgen dat je weer flink kunt aansterken. Geniet ervan en blijf gezond.

  • 04 Maart 2013 - 21:48

    Bart:

    Nounou, je maakt het allemaal wel van heel dichtbij mee. Zelf schieten met een AK47! Indrukwekkende en mooie reis Jeroen! Veel plezier in Cambodja.

    Groetjes,
    B&L

  • 07 Maart 2013 - 21:09

    Yvonne V B.:

    hey jeroen,, jeetje zeg, die foto met dat kleine luikje, ben jij daar uit gekomen?
    je moet geen claustofobie hebben zeg, moeten kleine ventjes zijn daar.
    heel leuk om alles steeds te lezen, Angkor What lijkt me ook echt geweldig, al zo vaak
    op tv gezien met die ingegroeide bomen in de ruines. Leuk om dat in het echt te zien.Geniet ervan en nog heel veel plezier daar. groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

Eindelijk afgestudeerd na mijn master Marketing Research is het tijd om de wereld te ontdekken. Na voorheen een groot deel van Europa te hebben gezien en een reis naar Hongkong en Beijing staan in januari t/m maart 2013 Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja op het programma.

Actief sinds 12 Jan. 2013
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 32682

Voorgaande reizen:

05 Mei 2017 - 04 Juni 2017

Transmongolië Express

21 Februari 2016 - 26 Maart 2016

Nieuw-Zeeland 2016

28 December 2014 - 19 Januari 2015

Maleisië

07 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Japan 2014

21 Januari 2013 - 25 Maart 2013

Backpacken in Zuidoost-Azië

Landen bezocht: