Vervelend afscheid van een prachtig land - Reisverslag uit Ko Mak, Thailand van Jeroen van den Broek - WaarBenJij.nu Vervelend afscheid van een prachtig land - Reisverslag uit Ko Mak, Thailand van Jeroen van den Broek - WaarBenJij.nu

Vervelend afscheid van een prachtig land

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

20 Maart 2013 | Thailand, Ko Mak

Koh Kong wordt omschreven als dé hub voor de Cardamom Mountains en jungle trekking. Helaas wees de realiteit anders uit. Het bleek een (te) rustig dorpje waar weinig westerlingen zich waagden (in alle 3 mijn guesthouses samen heb ik er slechts 1 gezien).

Ik was dus aangewezen op een tour die enkele uren trekking, een bezoek aan de watervallen en zowel lunch als BBQ- diner zou bevatten. Daar had ik wel "goesting naar", en dus meldde ik me aan en betaalde ik voor deze tocht, een dag later. Helaas stond die ochtend een behoorlijke teleurstelling te wachten: degene die mij op kwam halen en mij gisteren nog vertelde dat ik met nog 3 anderen de trekking kon doen vertelde me nu doodleuk dat ik naar Koh Kong Island zou gaan. Doordat 2 van de 3 anderen bij nader inzien toch liever naar het eiland wilden gaan werd ik hier de dupe van en moest ik ook maar mee daarheen. Aangezien ik enkele dagen eerder al Koh Rong en Sihanoukville had gezien, welke veel mooiere witte zandstranden te bieden hadden zag ik hier dan ook van af. Ondanks lang protest en nog even met de baas te hebben gesproken kreeg ik helaas niets geregeld en was mijn verblijf in Koh Kong, waar ik immers al een week eerder van had besloten het te bezoeken, behoorlijk waardeloos!

Kende Koh Kong dan alleen dieptepunten? Neen! De dag ervoor had ik namelijk wederom een culinair hoogtepunt! Wanneer je taxi naar het restaurant duurder is dan je eten weet je dat je ofwel teveel voor je taxi hebt betaald, of heel goedkoop gegeten hebt, of een bijzondere bestemming hebt gekozen. In mijn geval was het een combinatie van de laatste 2 factoren. Nadat ik met enkele tuktuk en moto drivers een praatje had gemaakt had ik besloten het advies van 1 van hen aan te nemen en wilde ik naar "the crab house". Verser dan hier aan zee zou ik mijn eerste volledige krab immers niet verorberen, en ik had enkele goede reviews erover gelezen. Echter, wat ik niet wist was dat mijn moto driver Nie niet het restaurant dat op het kaartje stond bedoelde, maar juist een veel afgelegener lokaal restaurant!

Na bijna een uur achterop zijn scooter, waarvan het grootste deel over onverharde wegen, kwamen we ergens bij een strand aan, zonder enig licht in het huisje. Gelukkig waren ze nog wel open (of gingen ze weer open), en werd een accu naar buiten gesleept en een gloeilamp opgehangen. Het gezin was erg gastvrij, en ook de kinderen leken het erg bijzonder te vinden dat er een (westerse) gast was.

Toen het eten klaar was kreeg ik 2 volledige krabben voorgeschoteld, waarbij ik blij was dat mijn moto bestuurder mij uit kon leggen hoe ik het open kreeg en wat ik wel en niet moest eten. Ik moet zeggen dat het erg geslaagd was, en dat voor slechts $5! Toen ik nog een kleine fooi achter liet klonk daarbij een welgemeend "God bless you" van de kokkin, en de lange, oncomfortabele, maar toch leuke rit werd weer ingezet.

Die dag erna, toen al mijn plannen voor de jungle trekking in het water vielen wist Nie mij dan ook over te halen nog enkele watervallen te bezoeken, maar deze vielen helaas erg tegen omdat er geen vallend water te bekennen was en het meer een picknick/zwem-plek voor locals bleek te zijn.

Teleurgesteld ging ik dan ook naar de grens om maar naar Thailand te reizen, afscheid nemend van mijn favoriete land tot dusver! Ik had het me wel iets anders voorgesteld, maar het is niet anders. Wel vroeg Nie vroeg me of ik eens wilde rijden. Aldus geschiedde, en niet veel later reed ik met de scooter en hij achterop, met Nie die zn tanden bloot lachte (op z'n voortanden na, die had hij niet meer). De reis naar het eiland Koh Mak ging uiteindelijk wel redelijk, al vertrok de boot wel 2 uur later dan gehoopt. Desondanks stuiterde de speedboat met veel vaart richting het eiland, gelegen in de buurt van Koh Chang, naast illuster genaamde eilanden zoals Ko Kut en Ko Wai.

Het strand hier is echter een stuk minder mooi dan op Koh Rong; de zee is erg ondiep en er zijn veel rotsen, en op sommige stukken is het strand zwaar vervuild door alle rommel die mensen achter hebben gelaten. Toch is het zicht wel erg goed en zie je ook vele vissen. Dat belooft veel goeds voor het duiken morgen.

  • 20 Maart 2013 - 14:14

    B&L:

    Wat jammer van de laatse dagen in je favoriete land. Maar de krabben zullen het wel goed gemaakt hebben. Leuk dat je nog even hebt mogen rijden op een gemotoriseerde tweewieler. Misschien moet je toch maar eens denken over een motorrijbewijs ;)

    Groetjes vanuit het besneeuwde Nederland. Het is bij ons nu ogficieel lente (zeggen ze).
    Bart & Linda

  • 20 Maart 2013 - 16:29

    M&P:

    Hopelijk worden je laatste dagen beter dan de eerste dagen van je reis en hou je betere herinneringen over aan Thailand dan tot dus ver. ook leuk dat de broertjes van de verorberde krabben ook nog gaat bezichtigen en let je buddie nu wel op je tijdens duiken. We zien er naar uit om je foto's te bezichtigen met uitleg van een lokal global trotter. Geniet er nog maar van want hier in NL laat de lente op zich wachten. groetjes Marjan en Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

Eindelijk afgestudeerd na mijn master Marketing Research is het tijd om de wereld te ontdekken. Na voorheen een groot deel van Europa te hebben gezien en een reis naar Hongkong en Beijing staan in januari t/m maart 2013 Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja op het programma.

Actief sinds 12 Jan. 2013
Verslag gelezen: 2451
Totaal aantal bezoekers 32678

Voorgaande reizen:

05 Mei 2017 - 04 Juni 2017

Transmongolië Express

21 Februari 2016 - 26 Maart 2016

Nieuw-Zeeland 2016

28 December 2014 - 19 Januari 2015

Maleisië

07 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Japan 2014

21 Januari 2013 - 25 Maart 2013

Backpacken in Zuidoost-Azië

Landen bezocht: