Back to Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jeroen van den Broek - WaarBenJij.nu Back to Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jeroen van den Broek - WaarBenJij.nu

Back to Bangkok

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

22 Maart 2013 | Thailand, Bangkok

Na de deceptie in Koh Kong en de slechte laatste duik in Koh Rong mocht Koh Mak niet meer tegenvallen om deze reis niet in mineur af te sluiten. En gelukkig was dat ook niet het geval!

Woensdag had ik, nadat ik in Cambodja op de valreep nog even "scootertraining" had gekregen, maar de gok gewaagd en een scooter gehuurd. Dit keer was er niemand die me vertelde dat ik wat gas terug moest nemen omdat er los zand lag of wanneer ik te hard door de bocht ging, maar het verging me zelf ook wel prima. Heerlijk cruisend had ik mooi de tijd het eiland te verkennen, en met weinig verkeer was het prima om het voertuig wat beter onder de knie te krijgen. De wegen waren echter wel soms wat uitdagend, aangezien deze soms niet meer dan een zandpad was, met vaak diepe sporen en stenen. Vaak werd ik aan het einde wel beloond met een prachtig uitzicht over de witte zandstranden.

Tussendoor ben ik ook nog gestopt om mijn dagbesteding voor gisteren vast te leggen: duiken! Nadat ik vorige week mijn brevet gehaald had wilde ik dat nu uiteraard benutten, en bij Koh Mak Divers kreeg ik gelijk een positieve indruk. De erg vriendelijke en ietwat excentrieke vijftiger Steve geeft me wat informatie en ik boek er mijn duiken. "See you tomorrow Steve" -"Cool bananas, catch you later!"

Na een vrij saaie avond, er zijn hier vooral oudere Duitse stellen en de bars zijn leeg of na 9 uur gesloten, werd ik gisteren opgehaald om te gaan duiken. Dit keer toont mijn divemaster zich een stuk behulpzamer en bekwamer (zodra je Open Water hebt duik je nog onder begeleiding van een divemaster, je duikt eigenlijk sowieso nooit alleen), en hij neemt goed de tijd alles door te spreken en checkt regelmatig of alles nog goed is. Tijdens de duiken merk ik ook al snel dat het er een stuk mooier is dan in Koh Rong (en dan te bedenken dat het in het zuiden van Thailand nog een stuk mooier moet zijn). We zien een bijna oneindig lijkende school van werkelijk duizenden gele vissen langs zwemmen, en vrijwel elk stuk koraal is drukker bevolkt dan eerder in Cambodja.

Tijdens de 2 duiken blijkt de onderwaterwereld weer te fascineren, ondanks dat we buiten vele vissen, koralen, anemonen en zee-egels eigenlijk niets echt bijzonders zien (helaas geen haaien, pijlstaartroggen of zeeschildpadden). Wel bleek dat Nemo, welbekend sinds zijn levensverhaal verfilmd werd in Finding Nemo, echter helemaal niet zo'n lief visje te zijn! Toen ik met mijn hand iets te dicht bij hem kwam (oké, ik was m wat aan het plagen) viel meneer de vis mij plots aan en beet hij in mn hand! Ongetwijfeld had ik zijn territorium betreden, het was zijn goed recht moet ik zeggen.

De rest van de vissen gedroegen zich gelukkig beter en voor ik het wist zagen de 2 duiken er weer op. Helaas duurt het nog wel even voor ik weer mag, maar het maakte Koh Mak toch weer een prachtige bestemming.

Nu is de cirkel weer rond wanneer ik (uiteraard een uur later dan gepland) weer bijna in Bangkok arriveer. Na 9 weken in Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja ben ik weer terug waar het allemaal begon. Terug in het drukke en hete Bangkok (het is er nu 38 graden), de stad die ik aan het begin van de reis maar waar graag verliet. Toch ben ik ook wel weer blij hier te zijn, met eindelijk weer een gezellig hostel met een dorm, Wi-Fi, warm water en airco, luxe die ik de afgelopen anderhalve week niet gekend heb.

  • 22 Maart 2013 - 08:26

    Rene:

    Was die nemo geen piranha? Leuk verhaal!

  • 22 Maart 2013 - 08:49

    M&P:

    Het is weer een mooi verhaal, en die buts ervaring op een scooter kan ook weer toegevoegd worden aan de lijst. Het zijn leuke verhalen geweest en daar hebben veel mensen van genoten. geniet nog van je laatste dagen laat nog een pak aanmeten voor je werk terug in het koude Nederland en breng ook wat zon mee. O ja en ook vissen mogen terug bijten als ze geplaagd worden dat heb jij vroeger ook gedaan als je broertje je teveel plaagde dus ook daar is de cirkel rond. Nog veel plezier. M&P

  • 22 Maart 2013 - 12:00

    Peter VH:

    Wat geinig, ik heb vorig jaar ook met Steve gedoken! De duikspots zijn niet optimaal doordat de watertemperatuur laatste jaren te hoog is geweest en het nodige koraal daardoor is gestorven. Maar blijft mooi en Koh Mak een heerlijk nog redelijk onbedorven eiland! Have a safe trip home!

  • 22 Maart 2013 - 15:47

    Marleen:

    Whow Jeroen, wat een reis en ervaringen. Trek je warme jas maar aan straks en geniet nog even van de heeeeeerlijke temperaturen..

    Gr. Marleen

  • 22 Maart 2013 - 15:59

    Jeroen Van Den Broek:

    Ja ik hoorde al dat mijn plannen in de lente terug te komen niet helemaal gaan lukken. Terwijl hier zondag 40 graden verwacht wordt ga ik de dag erna terug naar 4 graden, eigenlijk is er in die 2 maanden weinig veranderd (nou ja, bij beiden 5 graden warmer dan toen mijn reis begon).

    @Peter: Steve ging helaas niet mee duiken, maar ik had Christian uiteindelijk als dive master erbij. Hij was ook erg goed en aardig. Het koraal was inderdaad wat bruiner dan het ooit blijkbaar was, maar dat was niet anders dan in Koh Rong. Hoe een echt "top-rif" eruit moet zien weet ik dus niet echt, maar met veel vissen en anemonen was t er wel erg mooi, bedankt voor de tip nog! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

Eindelijk afgestudeerd na mijn master Marketing Research is het tijd om de wereld te ontdekken. Na voorheen een groot deel van Europa te hebben gezien en een reis naar Hongkong en Beijing staan in januari t/m maart 2013 Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja op het programma.

Actief sinds 12 Jan. 2013
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 32686

Voorgaande reizen:

05 Mei 2017 - 04 Juni 2017

Transmongolië Express

21 Februari 2016 - 26 Maart 2016

Nieuw-Zeeland 2016

28 December 2014 - 19 Januari 2015

Maleisië

07 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Japan 2014

21 Januari 2013 - 25 Maart 2013

Backpacken in Zuidoost-Azië

Landen bezocht: