Ho Chi Minh City - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Jeroen van den Broek - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh City - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Jeroen van den Broek - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh City

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

02 Maart 2013 | Vietnam, Hué

Na een laatste avond in Hue, waarin de hoogtepunten vele gratis shotjes en een race met 2 riskjas (de bestuurders voorin, ik en een Engelsman fietsend) waren was de dag erna vooral 1 van reizen. Uitkateren in de business class lounge was niet slecht moet ik zeggen, en dat de vlucht 1 uur vertraging had was niet zo'n ramp zo.

In Ho Chi Minh City aangekomen na middernacht zag ik op het eerste gezicht meer van hetzelfde: de taxichauffeur probeerde meer geld uit mij te krijgen dan zijn meter aangaf (zonder succes) en het verkeer was nog chaotischer dan in Hanoi! Gelukkig was ik al snel bij mijn hostel, waar ik naar mn dorm gewezen wordt.

Gisteren ben ik dan ook naar het War Remnants museum geweest, wat als 1 van de hoogtepunten van Saigon (zoals het vroeger heette) genoemd wordt. In dit museum staan de foto's en verhalen duidelijk centraal; sterker nog, buiten dat valt er weinig te zien (enkele tanks en vliegtuigen buiten en enkele mijnen/bommen). Maar net als in de Hao Lo gevangenis in Hanoi weten deze foto's een verschrikkelijk verhaal te vertellen, zei het vanuit Vietnamees standpunt.

De oorlogsmisdaden van de VS hier worden duidelijk blootgelegd wanneer je eerst de geschiedenis doorneemt en vervolgens de gevolgen van napalm tot de beruchte Agent Orange ziet. Deze laatste bevatte het besproeien van het land met biologische wapens die dioxine bevatten, 1 van de giftigste stoffen die men kent. De foto's van misvormde mensen, in elke vorm die je je maar kan bedenken, maken diepe indruk, en als ik later die dag op straat een vergelijkbaar misvormde man tegen kom komt toch een duidelijke haat richting het Amerikaanse regime van toen op. De mensen om me heen waren duidelijk geschokt bij het zien van de foto's en lezen van de verhalen, 1 vrouw barstte zelfs in tranen uit.

De foto's verhulden niets van de verschrikkelijke oorlog, en ook half vergane lijken door fosfor bommen of Vietnamese burgers die afgeslacht werden, werden vol in beeld gebracht. Ondanks dat duidelijk is van welke kant dit verhaal verteld wordt maakt het toch diepe indruk, en krijg je hiermee respect voor de Vietnamese bevolking, die zich keer op keer op weet te klimmen na vele tegenslagen.

Het Independance Palace wat ik erna bezoek maakt dan ook weinig indruk; je ziet enkele vergaderzalen, een helikopter op het dak en de tunnels waarin vroeger de president nog rondliep. Gelukkig is er aan het einde nog een video die getoond wordt die nog wat inzicht geeft in de oorlog, wat het meest interessante is van het hele Palace.

Die avond ga ik nog enkele biertjes drinken met wat mensen die ik in het hostel heb ontmoet, en voor €0,25 per pul smaakt het toch best lekker, op (te) kleine plastic stoeltjes aan de straatkant. Vandaag doe ik een tour door de Mekong Delta, en dan maar eens kijken of ik morgen naar de loopgraven ga ten noorden van Saigon of door naar Cambodja. Wordt vervolgd!

  • 02 Maart 2013 - 10:14

    Frank:

    Hoi Jeroen.

    Weer een mooi verhaal over jouw spannende reis, ga zo door.
    Ik heb hetzelfde oorlogsmuseum bezocht en kan me nog herinneren dat een groot gedeelte van de bezoekers de route niet afmaakt vanwege de heftige beelden…. Ik vind echter dat je ook die kant van een land gezien moet hebben.

    Als je nog naar Cambodja gaat moet je ook zeker de gevangenis van de Rode Kmer (Paul Pot)bezoeken, dat is nog heftiger dan wat je in Vietnam gezien hebt maar dan realiseer je je ineens dat dat zich in '82 afspeelde. Moet je echt ff gaan bekijken en ja daarna ergens vol laten lopen….

    Veel plezier nog op dit avontuur!

    Groeten
    Frank

  • 02 Maart 2013 - 17:54

    Jeroen Van Den Broek:

    Ja gaat ook zeker nog gebeuren. Heb besloten morgen naar de Cu Chi tunnels te gaan om zo ook te zien hoe de Vietcong de Amerikanen bevochten (de boobytraps) en overleefden (de tunnels), schijnt ook indrukwekkend te zijn. Maar het zal ongetwijfeld in het niet vallen met de Killing Fields, waar ik waarschijnlijk dinsdag heen ga (inclusief het museum, ik reis maandag naar Phnom Penh).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

Eindelijk afgestudeerd na mijn master Marketing Research is het tijd om de wereld te ontdekken. Na voorheen een groot deel van Europa te hebben gezien en een reis naar Hongkong en Beijing staan in januari t/m maart 2013 Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja op het programma.

Actief sinds 12 Jan. 2013
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 32780

Voorgaande reizen:

05 Mei 2017 - 04 Juni 2017

Transmongolië Express

21 Februari 2016 - 26 Maart 2016

Nieuw-Zeeland 2016

28 December 2014 - 19 Januari 2015

Maleisië

07 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Japan 2014

21 Januari 2013 - 25 Maart 2013

Backpacken in Zuidoost-Azië

Landen bezocht: