Sayonara Tokyo, konichiwa Kyoto! - Reisverslag uit Tokio, Japan van Jeroen van den Broek - WaarBenJij.nu Sayonara Tokyo, konichiwa Kyoto! - Reisverslag uit Tokio, Japan van Jeroen van den Broek - WaarBenJij.nu

Sayonara Tokyo, konichiwa Kyoto!

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

11 Juni 2014 | Japan, Tokio

Na 3 dagen Tokyo reizen we door, per supersnelle Shinkansen trein naar Kyoto. Na 12 uur vliegen van Düsseldorf naar Amsterdam en dan naar Tokyo bevonden we ons ineens aan de andere kant van de wereld. De reis ging voorspoedig, al ging het gepaard met iets te weinig slaap. Dit kwam mede door mijn achterbuurvrouw(tje). Een klein Japans omaatje dat het een goed idee vond haar maat 34 voetje om 2 uur 's nachts onder mijn oksel te gaan wiebelen. Ik voelde wat kriebelen, werd wakker en tot mijn verbazing zag ik over de linker armleuning haar wiebeltenen ritmisch heen en weer bewegen, precies op de plaats waar mijn bovenarm lag te rusten. Verwoede pogingen om dit te doen stoppen, met boos kijken en ellebogenwerk, hielpen weinig aangezien ze de afslag dromenland al enige tijd gepasseerd was. Ik hwb mijn kussen en dekentje er maar opgelegd en weer wat proberen te slapen. In de ochtend kwamen we aan in Tokyo, en beiden erg moe zijn we de stad wat gaan verkennen, alvorens we vroeg gingen slapen.

De dag erna besloten we de oostkant van de stad te bekijken, met hierbij de Sensoji tempel, de 634 meter hoge Tokyo Sky Tree, de Tsukiji vismarkt en Odaiba, een modern shopping/kantoren eiland. Een mooie dag met veel contrasten, van de spiritualiteit in de tempels tot de 18 meter hoge robot genaamd Gundam, afkomstig uit een Japanse anime serie. Daarnaast beviel de lunch in de Tsukiji markt ons uitstekend; sushi van het hoogste niveau en super vers. Eigenlijk hadden we ons Tokyo tot dan toe heel anders voorgesteld; het was juist opvallend rustig en het drukke en overvolle Tokyo wat we uit films en van TV kenden was niet echt te zien.

Op dag 3 kwamen we dat wel tegen. De westkant met vooral Shibuya crossing was precies zoals je het je voorstelt. Enorme reclameborden en tv's en duizenden mensen die tegelijk de weg oversteken bij 4 kruisende zebrapaden. Je merkt hier ook wel het verschil met China of Vietnam; hier wachten ze wél tot het groen is, en zodra het rood wordt is de weg dan ook uitgestorven tot de auto's beginnen te rijden. Dat Japanners zich hier netjes aan de regels houden zagen we de dag ervoor overigens al; op een totaal uitgestorven weg zien we 2 zakenmannen wachten op een rood licht. Geen auto in de buurt, en ze twijfelen of ze door rood zullen lopen. Na 8 keer links en rechts kijken besluiten ze het te doen! Rennend steken ze de weg over, kijkend of verder niemand ze ziet, de boefjes! Een paar seconde later is het groen en steken wij ook maar over. De komende paar minuten is er trouwens geen auto langs gereden.

Anyway, die dag zijn verder Hachiko, de Meiji shrine, de foodhalls in een enorm winkelcentrum en de sushi-straat van de Ueno-regio aanschouwd. Dit laatste moesten we natuurlijk ook proeven, dus hier zaten we sushi van de lopende band te eten, welke voor onze neus klaargemaakt werd en vervolgens op de band werd gezet.

De komende dagen zullen we Kyoto ontdekken, en enkele plekken in de omgeving.

• 11 Juni 2014 - 11:03

B&L:

Hoi guys,

Wat een leuk verhaal. Maar wat een boefjes die Japanners toch; een beetje aan traffic kamikaze doen en voetjevrijen waar je vriendin bij is ;)
    Trouwens echt tof dat jullie het Hachiko beeld hebben gezien! Ik benijd jullie nu al ontzettend.
    Mochten jullie een lief shiba-inuutje (geen Akita) tegenkomen (het liefst op een station), mogen jullie hem wel dognappen voor ons ;)

Tanoshin de kite ne!

xx

• 11 Juni 2014 - 12:37

Marjan En Peter:

Hallo Jeroen en Helena,

Wat leuk om jullie verslag te lezen. Gelukkig had die oma geen maat 42!!
    Nog veel plezier samen, geniet ervan !!
    We zijn ook benieuwd naar de fotos...

Groetjes, Peter en Marjan

• 12 Juni 2014 - 08:34

Emie De Bock:

hallo avonturiers in Japan,
    jullie reisverhaal is zeer interessant en leuk om te lezen. Ik zal jullie vanaf nu goed kunnen volgen in het verre Japan. Geniet nog veel van de bezienswaardigheden en de hele verse sushi.
    vele groetjes uit Nieuw-Namen