Historische hoogte- en dieptepunt - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Jeroen van den Broek - WaarBenJij.nu Historische hoogte- en dieptepunt - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Jeroen van den Broek - WaarBenJij.nu

Historische hoogte- en dieptepunt

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

15 Juni 2014 | Japan, Hiroshima

Na Tokyo zijn we doorgereisd naar Kyoto, wat lange tijd de hoofdstad was en als één van de weinige steden niet door de Amerikanen platgebombardeerd is tijdens de 2e Wereldoorlog. En dat is dan ook te zien aan de indrukwekkende hoeveelheid tempels, shrines en andere bezienswaardigheden. Maar liefst 17 hiervan staan op de UNESCO werelderfgoedlijst. 3 dagen hebben we dan ook mogen genieten van deze schoonheden, van een prachtig bamboebos tot indrukwekkende tuinen en enorme tempels en kastelen. En daarbij stonden we ook oog in oog met aapjes die ons aan wilden vallen, werden we vol enthousiasme verwelkomd door herten die de plattegronden verorberden alsof het culinaire hoogstandjes waren, en was het altijd weer dringen geblazen met de 1.35m korte oudjes die we overal tegen kwamen.

Wat betreft bezienswaardigheden waren de ruim duizend torii (oranje poorten die naar het rijk der geesten zouden moeten leiden) in Inari, het grootste buddhabeeld met het grootste houten bouwwerk ter wereld in Nara, het bamboebos en de Golden Temple enkele van de hoogtepunten. Met natuurlijk de culinaire hoogtenpunten die voor onze neus werden klaargemaakt (dit keer overheerlijke okonomyaki, een soort stapel van dunne pannenkoek, noodles, groenten, ei en daar bovenop een dikke zoetige bruine saus en nog wat versiersels. Lastig uit te leggen, dus google maar even, het was in ieder geval heerlijk :). Daarnaast hadden we het geluk in een zeer goed hostel te zitten, compleet met wc met verwarmde zitting en "hip spray" optie: wanneer je hierop drukt komt een sproeiertje onder je poepert uitgeschoven en wordt met een ferme straal het darmkanaal schoongespoeld. Deze anale douche is maar 1 van de vele rariteiten die Japan rijk is.

Na Kyoto zijn we in de avond doorgereisd naar Hiroshima. Vooral bekend van de atoombom viel gelijk op dat deze stad erg ruim en de hoogte in gebouwd is. Veel meer hoge flats, maar tegelijk ook erg brede straten met veel groen maken dit een fijne rustige stad. Natuurlijk hebben we hier het Peace museum bezocht, waar het hele verhaal van de destructie van de atoombom en wat eraan voorafging goed uitgelegd. Opvallend hierbij is ook de toon; neutraal en zonder enig verwijt naar de Amerikanen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld het oorlogsmuseum in Ho Chi Minh City (Vietnam)). De oorlog was hierin de schuldige en niet de tegenstander. Daarbij lees je ook dat door Japanse oorlogen velen zijn overleden, en dat zij hierin ook schuldig zijn. Het pleit dan ook sterk voor wereldvrede en een verbod op nucleaire wapens.

Hierna hebben we een bezoek gebracht aan Miyajima, bekend om de enorme torii poort die in het water (of in ons geval: de modder, het was eb) staat. Ook hier een bijzondere tempel in de bergen bezocht, waarna we met de boot terug zijn gegaan. Intussen zitten we in Osaka, om morgen een dagje rustiger aan te doen en hier het kasteel en aquarium te bezoeken. Daarna begeven we ons langzaamaan (lees: 270 km/u per Shinkansen) richting Tokyo met eventueel een bezoek aan Mount Fuji.

• 16 Juni 2014 - 09:58

Emie De Bock:

Een interessant verhaal weer. Kan je daar nog zien dat de bom in Hiroshima is gevallen?
    De hip-spray vind ik erg grappig, had er wel eens over gelezen. Maar denk dat het toch even schrikken is als je op de wc zit en het begint te sproeien;-)

Nog veel genot daar in het mooie Japan. Hoop dat het daar ook mooi weer is zoals in Nederland.