Welcome to the jungle! - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Jeroen van den Broek - WaarBenJij.nu Welcome to the jungle! - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Jeroen van den Broek - WaarBenJij.nu

Welcome to the jungle!

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

02 Februari 2013 | Laos, Ban Houayxai-Noy

Het avontuur gaat voort als we van Chiang Mai in Chiang Rai belanden. Na indrukwekkende bergwegen komen we aan in de stad, waar al direct de gebruikelijke taxi's en tuktuks klaar staan. We besloten naar het Akha Hill House te gaan, wat er in het foldertje erg mooi uit zag. Eenmaal daar aangekomen bleken de 350 baht (zo'n 9 euro) bungalows die ons voorafgaand beloofd waren niet eens te bestaan, en wilden ze ons een 1000 baht bungalow aansmeren. Na lang aandringen kregen we 2 aparte kamers voor 350 baht (het hele park had betere tijden gekend, de folder was het eerste voorbeeld van succesvolle marketing dat ik hier gezien heb). Het liefst was ik doorgegaan naar een ander hostel, maar we zaten 1 uur met de auto de bergen in en weg van elke vorm van beschaving, dus was er weinig keuze.

Gelukkig bleek het in de avond nog erg gezellig te zijn bij het kampvuur van bamboe, waar hippie-achtigen, verdwaalde luxe-toeristen en de lokale thai's hun verhalen uitwisselden en Franse chansons en gitaarmuziek elkaar afwisselden. Dit alles uiteraard onder het genot van enkele Changs en lokale rum-cola. Gelukkig maar, want anders had ik heel wat minder geslapen op het bed dat veel weg had van een plank met een dun lapje stof erover.

Die ochtend word ik dan ook wakker met een pijnlijke schouder en hoofd, maar het uitzicht over over de uitgestrekte vallei, waar nog een lichte mist waant, maakt veel goed. Paul had het helaas wat zwaarder die dag... Terug naar de bewoonde wereld, terug naar Chiang Rai, gingen we weer in de pickup van de eigenaar. Met 4 man in de auto en 6 staand achterop, met de bagage, boodschappen, puin en een scooter achterin begon weer een bijzonder ritje. Over wegen die geen onderhoud kenden, soms rode zandpaden, en door een prachtige omgeving kwam de stad steeds meer in zicht. Na een korte stop om een meeliftende muis het hazenpad te laten nemen zijn we weer in Chiang Rai. Na hier nog 1 nacht te zijn verbleven, de night market bezocht en wat laatste aankopen gedaan zijn we door getrokken naar Laos.

Tussen de locals gaan we in een volgepropte oude vervallen bus naar de grens. Mensen hebben eten en tassen bij, maar ook een volledige wasmachine wordt erin vervoerd! Bij de grens aangekomen regelen we ons visa en steken we de Mekong over en maken we ons klaar voor 3 dagen in de jungle, de Gibbon Experience, waarbij we aan kabels door het oerwoud zullen glijden en overnachten in de bomen! Serious monkey business awaits us!

• 02 Februari 2013 - 11:34

Marjan En Peter:

Ik blijf me verbazen over jullie tochten en belevenissen. slapen op een hard bed geeft niet altijd hoofd en rug pijn dat kan ook aan de drank liggen, wij Broekies kunnen daar over meepraten. nu al in Lagos jullie lijken wel japanners met zo'n reis snelheid. We zitten te met smart te wachten om de volgende verslagen te lezen. Goeie reis in Lagos en hopelijk nog vele leuke verhalen na jullie jungle tocht. Groetjes M&P

• 02 Februari 2013 - 12:27

Jeroen Van Den Broek:

Het valt wel mee met de reissnelheid hoor, zijn al bijna 2 weken onderweg en genoeg rustige dagen gehad. Het volgende verslag zal wellicht even op zich laten wachten, morgen dus 3 dagen geen Wi-Fi in de jungle en de 2 dagen erna staat de slowboat naar Luang Prabang op het programma, 2 dagen op de boot de rivier af (met een tussenstop in Pakbeng). wellicht hebben we tussendoor de mogelijkheid om een verhaal te typen.